czwartek, 26 maja 2016

Trochę geografii , przyrody i historii z mojej okolicy . C.D # 2 .

Kontynuacja niedzielnej wycieczki rowerowej ... która była przerwana odpoczynkiem u znajomych ;)





Cecha charakterystyczna rejonu to przydrożne krzyże . Stare drewniane ,betonowe  czy nowe marmurowe lub kamienne zdobione wstęgami i kwiatami . Często stawiane były w "intencji " . Po drodze do miejsca docelowego Altain -dawny dwór można obejrzeć plantacje czarnej porzeczki i różne rodzaje zbóż . Gleby są gliniaste i gliniastopodobne . Sama nazwa Altain ciekawiła mnie od dawien dawna , gdy z pobliskiej miejscowości , z której pochodzę dojeżdżałam do szkoły autobusem .
Zastanawiało mnie , że jest drogowskaz , a wszyscy ludzie mieszkający we wskazanym przez drogowskaz rejonie mieszkają w Bacikach Bliższych (bo tak mają zapisane w dokumentach ) . Altain jest "tworem" niezamieszkanym...?


Mapy geoportal opisują Altain nie tam gdzie on jest ;)). Niestety nie porównywałam innych map .


Altain Wg stanu obecnego i wg historii .






Wiadomości znalezione w internecie . Altein (KLIK)





Ciekawe czy ten dom pamięta czasy świetności Alteinu ...?  (nie wiem czy prawidłowo odmieniam...) .
I sam Altain . Będąc w tym miejscu lata temu ( około 30...) pamiętam sporo betonu , który zapewne był fundamentami budynków . Wydaje mi się , że było tego sporo więcej ...
Poniższy widok pokrywa się z tym z roku 1988 (patrz powyższy link Altein )


Czy to należało do dworu/folwarku ...? -takie pytanie nasuwa mi się , gdy zbliżam się do dawnego dworu .
Ponadto w tym domu mieszkają ludzie (!!!) .


Wiekowa  lipa na rogu rozległego placu . Wiekowych drzew jest wiele .



Szpaler drzew będący zapewne granicą /ogrodzeniem dworu . Widok od strony południowej .


Widok na okoliczne pola . Są bardzo urodzajne ...


...bo mimo nikłych opadów gleba "trzyma" wodę .


Widok na pozostałości dawnego ogrodu (sadu) .




Dwór posiadał swoją studnię i staw . Wody zapewne nie brakło .






Przy wierzbie jest pozostałość stawu .


Droga prowadząca na północ zapewne do drogi asfaltowej (powyższy zrzut z google maps ) . Może uda mi się w przyszłości obejrzeć więcej ...


Pozostałości po dworze ...






Droga przejazdowa/wyjazdowa z "dworu" . Tak nazywali to miejsce starsi ludzie np. moja ś.p Babcia . Pobliskie lasy do dziś zwane są Kobyliniec , choć niektórzy nazywają je Babizna . Nie wiem czy to chodzi o jedno i to samo , bo informacje są niedokładne . Fakt faktem ostatni z właścicieli miał nazwisko Kobyliński  , a Babizna może być nazwą od zarządzających dworem pań  Fenshav .



Las jest dość wiekowy czego nie widać na powyższym zdjęciu . Do tego lasu chodziłam ze stryjecznym dziadkiem na grzyby . Też zapewne mi wiele opowiadał o dworze ,ale zajęta grzybobraniem nie zwracałam uwagi . Wiekowy las przecięto i w wielu miejscach nasadzono młodych  drzew .
Na wschód od dworu ok 3 km po linii prostej (jak na poniższym zdjęciu ) jest mój dom rodzinny (opis na mapie powyżej ).



Chwila postoju przed dalszą drogą i rozważenie sytuacji ...
Wszędzie las i błotniste drogi . Rozważam czy odwiedzić dom rodzinny czy jechać dalej ponad Kobylińcem . Błotnista droga w kierunku domu rodzinnego nie wygląda zachęcająco . Wybieram drugą opcję , bo...bliżej własnego domu ;)) .



C.D.N...

3 komentarze:

  1. Ciekawe miejsce i nazwa nader intrygująca. Ale zajrzałam pod link, który podałaś i już wiem, skąd się wzięła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby nie internet też nie byłabym taka mądra ;P
      Znajomy mi opowiedział conieco i na moja zapytanie czy jest jakaś notka w internecie odpowiedział twierdząco . Więc szukałam aż znalazłam .

      Usuń
  2. Wątpię że te betonowe pozostałości są z folwarku ponieważ był on wykonany w całości z drewna. Niestety został on spalony przez partyzantów. To co widzimy na zdjeciach jest jeszcze w miarę dobrym stanie wiec sa to zapewne pozostałości po budynkach budowanych juz po wojnie

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za obejrzenie moich "wypocin"
i dziękuję za pozostawienie śladu obecności w formie komentarza.